یاکوکا

یاکوکا

یاکوکا

یاکوکا

توضیحات درباره التهاب خون

دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۴۴ ق.ظ

توضیحات درباره التهاب خون

اگر یک عفونت خون دارید، شما در حالت کاهش فشار خون هستید که شوک نامیده می شود. عفونت های خون توسط سیستم ایمنی بدن یا مواد سمی تولید شده توسط عوامل عفونی مانند باکتری، ویروس ها و قارچ ها ایجاد می شود.
علت التهاب خون

بسیاری از میکروب ها می توانند عفونت های خون را ایجاد کنند که مهمترین آنها باکتری ها هستند. عفونت های ریه (پنومونی)، عفونت های مثانه و کلیه، عفونت های پوستی، عفونت های شکمی مانند التهاب آپاندیس یا عفونت های دیگر در مناطق دیگر مانند مننژیت می توانند آزاد شوند و تبدیل به سپسیس شوند. عفونت های پس از جراحی نیز می توانند باعث سپسیس شوند.
التهاب چیست؟

التهاب نتیجه تلاش بدن برای محافظت از خود است. هدف التهاب این است که عامل را به بدن آسیب برساند و روند ترمیم را آغاز کند. هنگامی که چیزی را به بدن مضر میرساند، تلاش برای بخشی از بدن شروع به از بین بردن آن می کند، و این تلاش باعث علائم التهاب می شود. التهاب علامت عفونت نیست حتی اگر عفونت باعث التهاب شود. این عفونت توسط یک ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد می شود، اما التهاب پاسخ بدن به آن است. التهاب کلمه ریشه لاتین است و کلمه التهاب به معنای شعله است. التهاب بخشی از پاسخ ایمنی سیستم ایمنی بدن است. گاهی التهاب برای بدن مفید است و در بعضی موارد ممکن است مضر باشد. در التهاب، به عنوان یک نتیجه از پاسخ بدن به آسیب فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی، مواد شیمیایی از سلول های بدن آزاد می شوند و تغییرات در بافت بدن رخ می دهد. در نتیجه این تغییرات، عامل مضر از بدن خارج می شود و آسیب به بدن بازسازی می شود. التهاب می تواند حاد یا مزمن باشد. التهاب حاد شروع و تشدید می شود. علائم چندین روز و به ندرت چند هفته باقی می مانند مانند گلودرد، آنفلوآنزا یا سرماخوردگی. التهاب مزمن چند ماه تا چندین سال طول می کشد. علت التهاب، عدم توانایی بدن در از بین بردن عامل ایجاد کننده است. در این موارد، بدن قدرتمند نیست زیرا می تواند مهاجم را از بین ببرد یا موقعیت هایی وجود دارد که بدن دائما در معرض آسیب های جدید قرار می گیرد. در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن به درستی در برابر سلول های بدن خود کار می کند، که اگر آنها اشتباه نکنند، به التهاب ادامه می دهند. بیماری هایی مانند آسم، زخم معده، سل، آرتروز روماتیسم یا سینوزیت نمونه هایی از التهاب مزمن هستند.
علل التهاب خون

عفونت های خون زمانی اتفاق می افتد که باکتری باعث ایجاد عفونت در یکی از اعضای بدن می شود تا وارد جریان خون شود. حضور باکتری در خون باکتریایی یا سپسیس نام دارد. اگر چه شرایط سپتی سمی و سپسیس معمولا با تعاریف مشابه استفاده می شود، اما از لحاظ فنی از یکدیگر متفاوت است. سپتی سمی به معنی وجود باکتری در خون است که می تواند منجر به سپسیس شود. سپتی سمی عفونت شدید خون است که اگر به طور مناسب درمان نشود، زندگی فرد را تهدید خواهد کرد. با این حال، هر گونه عفونت ناشی از باکتری، قارچ یا ویروس می تواند سبب سپسیس شود و نیازی به لزوم ایجاد این عفونت ها در جریان خون فرد نیست. این عفونت معمولا در ریه ها، شکم و دستگاه ادراری رخ می دهد. Sepsis اغلب در افرادی که به علت شیوع بالای عفونت پذیرفته شده اند، یافت می شود. عفونت خون به این معنی است که باکتری وارد جریان خون شده که قبلا در جایی از بدن آلوده شده است. بنابراین، سپسیس تا زمانی رخ نمیدهد که عفونت اولیه رخ دهد. برخی از شایع ترین علل عفونت های مرتبط با سپسیس عبارتند از: عفونت های شکمی؛ عفونت ناشی از گزش های آلوده؛ عفونت ناشی از کاتتر (لوله های نازک و انعطاف پذیر) که برای دیالیز و شیمی درمانی استفاده می شود؛ استخراج دندان یا عفونت دندان زخم ناشی از روش های جراحی در معرض باکتری یا با تغییر زمان اتصال؛ آشکار کردن زخم های باز در معرض محیط زیست؛ عفونت های ناشی از باکتری های مقاوم؛ عفونت کلیه یا دستگاه ادراری ذات الریه؛ عفونت های پوستی.
عوامل خطر برای التهاب خون

بعضی از افراد بیشتر نسبت به دیگران حساسیت به سپسیس دارند. اینها شامل افرادی هستند که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند. مثل افراد مبتلا به ایدز یا لوسمی؛ بچه های جوان؛ افراد مسن؛ کسانی که داروهای وریدی مانند هروئین مصرف می کنند؛ کسانی که بهداشت دندان را دنبال نمی کنند کسانی که از کاتتر استفاده می کنند؛ کسانی که اخیرا تحت عمل جراحی یا جراحی دندان قرار گرفته اند، در معرض باکتری ها و ویروس ها در محل کار خود قرار دارند، مانند کسانی که در بیمارستان و یا در خارج از منزل کار می کنند.

  • یاسر کمکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی